Pe lângă rolul esențial în controlul direcției mașinii, volanul este și un mijloc prin care autoturismul îți poate transmite atunci când ceva nu este în regulă cu anumite părți ale autoturismului. Vibrațiile volanului pot indica atât probleme ușor de remediat, cât și avarii grave, care necesită acțiune imediată. Prin vibrațiile volanului, mașina îți poate indica dezechilibrarea roților, ovalizarea discurilor de frână, stricarea bieletei antiruliu, probleme la caseta de direcție ori defecțiuni ale bieletei de direcție.
Una dintre problemele ușor de rezolvat și care pot fi depistate prin intermediul vibrațiilor volanului este reprezentată de pierderea echilibrului la nivelul roților. Aceasta situație poate fi cauzată fie de strâmbarea jantei la contactul cu o groapă, fie de pierderea plumbului folosit la echilibrarea roții. Anumite obiecte, precum șuruburi înfipte în anvelopă sau bucăți de gheață ascunse iarna sub jantă, pot produce trepidații care se transmit către volan, atunci când viteza de deplasare este mare. Problema este una ușor de rezolvat, iar soluționarea ei costă destul de puțin.
Atunci când discurile de frână nu mai sunt perfect paralele cu etrierele și plăcuțele de frână, se spune despre discuri că sunt ovalizate. Forma nu devine, propriu-zis, ovală, doar că discurile nu mai sunt centrate, iar motivele constau în folosirea defectuoasă a frânei de către șofer și proasta calitate a pieselor auto utilizate. Pentru a rezolva problema, este necesară înlocuirea discurilor, deși în unele cazuri acestea pot fi rectificate. În situația aceasta, pe care o poți evita prin folosirea unor piese auto de calitate, vei simți volanul vibrând la frânare.
Bieleta antiruliu este o piesă ce unește bara stabilizatoare de basculele mașinii. Compusă dintr-o articulație cu bilă din oțel și cauciuc, aceasta se defectează în timp prin contactul metalului cu umezeala și praful. Se produce astfel rugina și bila ajunge să aibă joc. Vibrațiile în volan încep să apară atunci când problema se agravează, pentru că primele semnale ale existenței acesteia constau în zgomotul unei bătăi metalice.
Toate elementele direcției sunt foarte importante, iar orice uzură la nivelul acestora conduce la apariția jocului dintre ele. Dacă există probleme în această zonă, riscul la care șoferul se supune este acela de a nu putea controla pe deplin roțile în anumite situații. Din fericire, vibrațiile apar în aceste cazuri și la viteze mici, astfel că problemele mai grave pot fi preîntâmpinate și evitate. În general, defecțiunile mecanismului de direcție conduc și la pierderi de lichid. Dublate de vibrațiile volanului, acestea reprezintă un semnal clar că este necesară verificarea casetei de direcție.
Altă componentă importantă a mecanismului de direcție este reprezentată de bieletele de direcție. Piese metalice, acestea fac legătura între roată și volan, prin unirea casetei de direcție cu capul de bară. Gropile sau virajele forțate conduc în timp la uzarea mecanismului și volanul începe să aibă joc. La viteze ridicate, volanul ajunge să vibreze, însă aceasta nu este singurul simptom. Există și posibilitatea apariției unui zgomot de bătaie metalică, la gropi, asemănător cu cel cauzat de problemele bieletei antiruliu. Atât bieletele, cât și capul de bară, trebuie imediat schimbate în caz că apar probleme.
Din fericire, autoturismul transmite semnale clare către șofer atunci când sunt probleme la mecanismul de direcție, iar tu îți poți da seama de asta atunci când simți vibrații la nivelul volanului. În funcție de gravitatea defecțiunii, vibrațiile pot apărea la viteze scăzute sau ridicate, la contactul cu gropi ori la viraje forțate. Oricum, evită să utilizezi piese care nu funcționează corect, pentru că riscul accidentelor este foarte ridicat în cazul acestui tip de probleme.
Te-ar putea interesa sa citesti si sfaturi daca pleci iarna in vacanta cu o masina diesel!
Copyright 2014-2020
There are 0 comments
Leave a comment
Want to express your opinion?
Leave a reply!